Založ si blog

Básne R. Thákura

Nasledujúce básne sú od indického básnika, spisovateľa Rabindranátha Thákura (1861 – 1941). Sú zo zbierky Gitándžali (Obeť piesňou)

Urobil si ma nekonečným, v tom si našiel potešenie. Túto krehkú nádobu neustále vyprázdňuješ a napĺňaš ju vždy novým životom.
Nosil si túto útlu trstinovú flautu cez hory a doly a vydychoval si ňou večne nové melódie.
Pod nesmrteľným dotykom tvojich rúk zažíva moje malé srdce radosť bez medzí a rodí sa v ňom nevýslovná reč.
Tvoje nesmierne dary môžem preberať iba do týchto malých dlaní. Veky ostávajú a ty stále nalievaš a stále je kam liať.
——————————————————

Keď mi kážeš spievať, mám dojem, že mi srdce pukne hrdosťou, hľadím Ti do tváre a oči sa mi napĺňajú slzami.
Všetko, čo je v mojom živote drsné a nesúzvučné, zlieva sa v sladkej harmónii a moje vzývanie rozpína krídla ako veselý vták na let cez more.
Viem, že máš potešenie z môjho spevu. Viem, že len ako pevec stúpam pred tvoj trón.
Okrajom naširoko rozpätej perute svojej piesne dotýkam sa tvojich nôh, ktoré by som sa nikdy nepokúšal dosiahnuť.
Súc opjený rozkošou spevu, zabúdam sa a nazývam priateľom teba, ktorý si mojím pánom.
——————————————————

Neviem, ako to spievaš, môj majster! Načúvam vždy v tichom úžase.
Svetlom tvojej hudby žiari svet. Živý dych tvojej hudby vanie od oblohy k oblohe. Svätý prúd tvojej hudby preráža všetky kamenné zátarasy a náhli sa ďalej.
Moje srdce túži pripojiť sa k tvojej piesni, ale márne zápasí o hlas. Chcel by som prehovoriť, ale reč neprepuká do spevu a ja sklmaný bedákam. Ach, ty si urobil moje srdce zajatcom nekonečných sietí svojej hudby, majster môj!
—————————————————–

Život života môjho, vždy sa budem snažiť, aby som zachoval svoje telo čisté, lebo viem, že tvoj živý dotyk spočíva na všetkých mojich údoch.
Vždy sa budem snažiť, aby do mojich myšlienok neprenikla lož, lebo viem, že ty si pravda, ktorá zažala svetlo v mojej mysli.
Vždy sa budem snažiť, aby som zo svojho srdca vyhnal všetko zlo a uchoval svoju lásku v kvete, lebo viem, že v najtajnejšej svätyni môjho srdca sídliš ty.
A vynasnažím sa, aby ťa zjavovali moje činy, lebo viem, že silu konať mi dodáva tvoja moc.
——————————————————

Prosím ťa, dovoľ mi, aby som mohol chvíľu sedieť po tvojom boku. Dielo, ktoré mám v rukách, dokončím neskôr.
Zbavené výhľadu na tvoju tvár nepozná moje srdce oddych ani pokoj a moja práca sa stáva nekonečnou drinou v bezbrehom mori lopoty.
Dnes k môjmu oknu prišlo leto so svojimi šepotmi a vzdychmi a včely spievajú ľúbostné piesne na dvore kvitnúceho hája.
Prišiel čas, keď môžem nečinne sedieť tvárou v tvár tebe a spevom ti zasvätiť svoj život v tejto tichej a prekypujúcej chvíli pokoja.
——————————————————-

Zanechaj to spievanie a modlenie a odriekanie ruženca! Koho to uctievaš v tom osamelom tmavom kúte chrámu, ktorého dvere sú pozatvárané? Otvor oči a uzri, že tvoj Boh nie je pred tebou!
Je tam, kde oráč orie ťažkú zem a kde cestár tlčie kamene. Je s nimi na slnku a daždi a jeho odev je pokrytý prachom. Zhoď zo seba svoj svätý plášť a tak ako on zostúp na prašnú zem!
Oslobodenie? Kde možno nájsť to oslobodenie? Sám náš pán radostne vzal na seby putá tvorstva, je s nami všetkými navždy spojený.
Vykroč zo svojich dúm a zanechaj svoje kvety a kadidlá! Akáže škoda, ak sa tvoj odev roztrhá a pošpiní? Pridruž sa k nemu a stoj pri ňom v práci a v pote svojho čela.
——————————————————

Listy z onoho sveta

02.12.2010

LIST LUCIA ANNAEA SENECU JUNIORA Z ONOHO SVETA JÚLIUSOVI NA TOMTO SVETE, V KTOROM BUDE REĆ AJ O JONATÁNKACH Milý Július, s nadšením som prijal správu od Ciceróna, že nás tu na Onom svete niekto udal a máš našu adresu. Prv či neskôr sa smrteľníci museli dozvedieť, kde vlastne sme, a je dobré, že si sa to dozvedel práve Ty, rodák od rieky Danibius. Európa je časť Vášho [...]

Nedajú si to vziať

01.12.2010

Nedajú si to vziať Raz večer sme s Lasicom hrali divadlo. Kým sme sa pred predstavením vzadu obliekali, spredu k pokladnici pristúpili dve ženičky z vidieka a pýtali si lístky na Lasicu a Satinského, lebo že nás poznajú, boli s nami spolu vo väzení v Dučanoch a májú nás radi. Pokladníčka im predala z rezervy posledné lístky a zdvihla domáci telefón: „Kedy ste boli [...]

Citáty a porekadlá

30.11.2010

„Vlády, které potlačují svobodu slova, neboť zjevované pravdy jsou pro ně nepohodlné, jednají jako děti, které zavírají oči, aby nebyly viděny.“ L.Börne „Kto nic nezakousil, málo ví, ale kdo mnoho cestoval, oplývá chytrostí.“ Starý zákon „Moudrý člověk může jít do každé země, neboť vlastí dobré duše je celý svět.“ [...]

Lukasenkova atletka

Lukašenko prezradil, kedy odíde. Ženu na čele štátu nechce, ale atlétku, ktorá neznáša dúhové farby, by podporil

25.04.2024 19:00

Alexandr Lukašenko tvrdí, že Bielorusom sa žije oveľa lepšie ako pred tromi desaťročiami. Ako vyzerá porovnanie ich finančných pomerov so Slovákmi?

Praha, masová streľba, Česko

Strelec z pražskej univerzity netrpel duševnou poruchou, motív úrady oznámia čoskoro

25.04.2024 18:21

V hlavnej budove Filozofickej fakulty UK v Prahe 21. decembra 2023 jej študent zastrelil 13 ľudí a jedna osoba neskôr zomrela v nemocnici.

polícia oživovanie

VIDEO: Išlo o sekundy. Petržalskí policajti nezaváhali, zachránili život mužovi

25.04.2024 18:00

Policajti sa pristavili pri dopravnej nehode, keď si zrazu všimli na zemi muža v bezvedomí.

jazierko, záhradné jazierko, zima, mráz

SHMÚ: Na celom Slovensku sa v noci môže vyskytnúť prízemný mráz

25.04.2024 17:18

Slovenský hydrometeorologický ústav vydal výstrahu prvého stupňa.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 174
Celková čítanosť: 458539x
Priemerná čítanosť článkov: 2635x

Autor blogu

Kategórie

Odkazy