Založ si blog

Bodka Milana Lasicu

Milý Emil, konečne som z nemocnice doma. Nič mi nenašli. Ale nie som si istý, či vôbec niečo hľadali, lebo som tam len tak vylihoval, merali mi teplotu ráno aj večer, a potom sa to skončilo a poslali ma domov z ničoho nič. V podstate som rád. V starobinci je to predsa len lepšie ako v nemocnici. Aj tam, aj tam čakáš, veď vieš na čo, ale v nemocnici máš k tomu akosi bližšie. Mal som dosť času spomínať. A tak som si chcel zaspomínať, ako sme boli v päťdesiatom deviatom spolu v Budapešti a predstav si, ani za svet som si nevedel spomenúť, ako sme ta išli. Či vlakom, alebo autobusom, alebo loďou, lebo aj loďou to bolo z Bratislavy možné. Ale loďou sme asi nešli, to by som predsa len nemohol zabudnúť, plavba loďou to bol vždy môj sen a sníval som najmä o tom, ako sa plavím loďou do Ameriky a ako už vidím tú Sochu slobody. Takže už viem. Do Budapešti sme cestovali autobusom, lebo, ak sa pamätáš, Ferovi Matejkovi spadol na hlavu kufor, dosť veľký a ťažký, spadol mu na hlavu, lebo autobus, ktovie prečo, prudko zabrzdil. Všetci sme mu s tým kufrom pomáhali, aby ho zase dostal tam, kde boli kufre, teda hore nad sedadlo a keď sme ten kufor tam dostali, tak o chvíľu autobus zase zabrzdil a kufor znovu spadol Ferovi na hlavu. Všetci sme sa preľakli a Milka Forgáčová sa Fera pýtala, ako mu je a on jej povedal, že sa mu vrátila pamäť. On bol vždy veľký srandista. Mimochodom, ak sa pamätáš, ten kufor bol taký ťažký preto, lebo v ňom bolo asi päť prevodových reťazí na motorku. Počul, že v Maďarsku to letí a že by ich mohol dobre predať. Už neviem, či sa mu to podarilo, ale viem, že naspäť viezol asi tridsať dámskych mohérových čiapok, čo bol vtedy posledný výkrik módy. Tie čiapky bolo dostať na Váci utca, pamätáš sa, boli tam také malé obchodíky a čo bolo pre nás šokujúce, patrili súkromníkom. Fero Matejka, ktorého rodičia mali v Hlohovci pekáreň a po Februári o ňu prišli, bol úplne hotový, ako bez duše sa potĺkal po tej Váci utca a stále si šomral „prečo oni áno a my nie…“ Jara Potančoka, ktorého otec sedel v Ilave za protištátnu činnosť, to napokon naštvalo a povedal Ferovi „preto oni áno, lebo v päťdesdiatom šiestom vešali komunistov“ Povedal mu to dosť ticho, len tak polohlasne, aby to nepočula Rajtárová, ktorá bola vedúcou zájazdu a ona sa zaručila za Potančoka, aby mohol ísť s nami do tej Budapešti, aj keď jeho otca pustili na amnestiu len predvlani. Neviem, či mal Potančok pravdu, každopádne v Budapešti sme sa vtedy cítili ako na Západe, aspoň sme si to mysleli, lebo na Západe dovtedy nikto z nás nebol. V kinách americké filmy, v knihkupectvách také knihy, o akých sme iba počuli, v kabaretoch si robili srandu z režimu, bolo to neuveriteľné. Ja neviem po maďarsky, ale Béla Nagy mi to všetko prekladal, on ma zaviedol aj do nočného podniku, kde bol striptíz a na to nikdy nezabudnem. Išli sme ta tajne, aby sa to Rajtárová nedozvedela a bolo to úžasné. Najprv všelijakí kúzelníci a akrobati a potom priviazali dosť ľahko odetú dievčinu reťazami o stĺp a začali ju postupne vyzliekať bičom. Nejaký Turek švihol bičom a jej spadla napríklad podprsenka. Boli sme vo vytržení a povedali sme si, že ak toto je výsledok kontrarevolúcie, tak to rozhodne stálo za to. Spomienky. Len tie nám ostanú. A niekedy ani to. Tvoj Miro.
17.5.2010

Listy z onoho sveta

02.12.2010

LIST LUCIA ANNAEA SENECU JUNIORA Z ONOHO SVETA JÚLIUSOVI NA TOMTO SVETE, V KTOROM BUDE REĆ AJ O JONATÁNKACH Milý Július, s nadšením som prijal správu od Ciceróna, že nás tu na Onom svete niekto udal a máš našu adresu. Prv či neskôr sa smrteľníci museli dozvedieť, kde vlastne sme, a je dobré, že si sa to dozvedel práve Ty, rodák od rieky Danibius. Európa je časť Vášho [...]

Nedajú si to vziať

01.12.2010

Nedajú si to vziať Raz večer sme s Lasicom hrali divadlo. Kým sme sa pred predstavením vzadu obliekali, spredu k pokladnici pristúpili dve ženičky z vidieka a pýtali si lístky na Lasicu a Satinského, lebo že nás poznajú, boli s nami spolu vo väzení v Dučanoch a májú nás radi. Pokladníčka im predala z rezervy posledné lístky a zdvihla domáci telefón: „Kedy ste boli [...]

Citáty a porekadlá

30.11.2010

„Vlády, které potlačují svobodu slova, neboť zjevované pravdy jsou pro ně nepohodlné, jednají jako děti, které zavírají oči, aby nebyly viděny.“ L.Börne „Kto nic nezakousil, málo ví, ale kdo mnoho cestoval, oplývá chytrostí.“ Starý zákon „Moudrý člověk může jít do každé země, neboť vlastí dobré duše je celý svět.“ [...]

Andrej Babiš, Monika Babišová

Šokujúci rozchod po 30 rokoch. Babiš s manželkou Monikou oznámili koniec vzťahu

19.04.2024 18:06

Ubezpečili, že ich rodinné väzby zostanú aj kvôli deťom pevné.

kravy

Kmeň vtáčej chrípky H5N1 detegovali aj v kravskom mlieku, upozornila WHO

19.04.2024 17:46

Nateraz nie je známe, ako dlho môže vírus v mlieku prežiť.

SR Požiar Osada Stropkov Situácia Mimoriadna POX

Polícia začala v súvislosti s požiarom v Stropkove trestné stíhanie

19.04.2024 17:17

Po požiari, ktorý zničil deväť obydlí, ostalo bez strechy nad hlavou 49 tamojších obyvateľov, z nich 29 detí.

Ukrajinskí vojaci ďakujú Slovákom za zbierku na muníciu

Zbierka na muníciu raketovo rastie, podporila ju i Čaputová. Ďakujeme, bratia Slováci, odkazujú ukrajinskí vojaci z frontu

19.04.2024 16:30, aktualizované: 17:35

Ciieľ bol najskôr vyzbierať jeden milión eur. Vzhľadom na obrovský ohlas a ochotu posielať peniaze obrancom, je zbierka bez finančného a časového limitu.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 174
Celková čítanosť: 457828x
Priemerná čítanosť článkov: 2631x

Autor blogu

Kategórie

Odkazy