Založ si blog

Bodka Milana Lasicu

Milý Emil, čert mi bol dlžen navrhnúť minule u nás v starobinci, aby sme začali hrať súťažne guličky. Nie preto, že guličky teraz naozaj ťažko zoženieš, neviem prečo táto zábavka vymizla, ale asi preto, že všade je už betón, alebo asfalt, cesty sú síce deravé, al hrať guličky na ceste by bolo dosť riskantné, to nie je ako za čias môjho detstva, keď som sa zabával tým, že som sa díval z okna nášho bytu a zapisoval, koľko prešlo po našej ulici áut a veru niekedy, keď bola hustá premávka ich bolo za odpoludnie aj sedem. Takže guličky sa už nehrajú, neviem, čo hrajú deti dnes, asi sedia pri počítačoch a tam asi guličky naprogramované nie sú, to by bola hanba, tam sú určite sofistikovanejšie zábavky. Toto slovo, sofistikovaný, to mám od Mariášiho, on bol počas aktívnej činnosti v jazykovom ústave, síce len ako úrdžbár, ale aj tak sa na neho všeličo nalepilo a on mi povedal, že sofistikovaný to je, akože na úrovni, akože premyslené, chápeš, preto, lebo sa to nedá povedať po slovensky jedným slovom, tak sa používa toto, že sofistikovaný, to je z latinčiny, alebo z čojaviemčoho. Každopádne, Mariáši sa vyzná, predstav si, že opravuje v kancelárii jazykového ústavu radiátor a jazykovedci sa medzitým rozprávajú, tak pochytíš aj nejaké múdrosti, vlastne, teraz si spomínam, že sofistikované, to je akože múdre. Ale to mi zase nesedí na tie hovadiny, čo majú deti v počítačoch. A Mariáši mi ešte povedal, že guličky je nesprávne, že správne je guľôčky, možno má pravdu, ale my sme to volali guličky, nepamätám sa, že by niekto povedal „ideme hrať guľôčky“, asi by nás to rozosmialo. A ešte mi Mariáši povedal, že sa nemá hovoriť „brnkni mi“, keď chceš, aby ti niekto zatelefonoval, ale „cengni mi“. Počul som to prvý a myslím, že aj posledný raz v živote. To je ako s burčiakom. Vtedy to bol burčák, lebo sa tak na západnom Slovensku hovorí, ale zrazu sa to začalo volať burčiak a predstav si, zvykli sme si. Myslím, že sa to celé začalo tým, že Rašisdorf premenovali na Raču a Čeklís na Bernolákovo. Nič to, život ide ďalej, ako povedal môj kamarát Hališka, keď pochovával manželku. Mal pravdu, to povedal naozaj sofistikovane, aj keď on by asi nevedel, čo tým myslím a možno by sa aj urazil. Emil, asi si si to nevšimol, ale na chvíľu som prestal písať a pokračujem až teraz, po hodine, lebo, neuveríš, Fedorčáková, tá komunistka, zaklopala na moje dvere a priniesla mi desať guličiek (!) a že aby sme si išli na dvor zatrénovať. Čo som mal robiť, musel som ísť, guličky zdedila po bratovi, ten si ich odkladal na pamiatku a odkázal jej ich v poslednej vôli. Vyhrabali sme v piesku jamku a ja som jej vysvetlil pravidlá, pretože ona guličky nikdy nehrala. Hneď v prvom kole som prehral. Prsty ma už neposlúchajú, ani so zrakom to nie je najlepšie a najhoršie je, že sa pritom musíš zohnúť a potom zase narovnať. Ani počasie nám neprialo. Rád by som napísal, že aj rozhodca bol proti mne, ale nijaký rozhodca tam nebol, len Hrdlička sa na nás díval z okna a kričal „česť porazeným!“ Budem musieť začať trénovať. Tvoj Miro.

Listy z onoho sveta

02.12.2010

LIST LUCIA ANNAEA SENECU JUNIORA Z ONOHO SVETA JÚLIUSOVI NA TOMTO SVETE, V KTOROM BUDE REĆ AJ O JONATÁNKACH Milý Július, s nadšením som prijal správu od Ciceróna, že nás tu na Onom svete niekto udal a máš našu adresu. Prv či neskôr sa smrteľníci museli dozvedieť, kde vlastne sme, a je dobré, že si sa to dozvedel práve Ty, rodák od rieky Danibius. Európa je časť Vášho [...]

Nedajú si to vziať

01.12.2010

Nedajú si to vziať Raz večer sme s Lasicom hrali divadlo. Kým sme sa pred predstavením vzadu obliekali, spredu k pokladnici pristúpili dve ženičky z vidieka a pýtali si lístky na Lasicu a Satinského, lebo že nás poznajú, boli s nami spolu vo väzení v Dučanoch a májú nás radi. Pokladníčka im predala z rezervy posledné lístky a zdvihla domáci telefón: „Kedy ste boli [...]

Citáty a porekadlá

30.11.2010

„Vlády, které potlačují svobodu slova, neboť zjevované pravdy jsou pro ně nepohodlné, jednají jako děti, které zavírají oči, aby nebyly viděny.“ L.Börne „Kto nic nezakousil, málo ví, ale kdo mnoho cestoval, oplývá chytrostí.“ Starý zákon „Moudrý člověk může jít do každé země, neboť vlastí dobré duše je celý svět.“ [...]

Grasalkovičová záhrada

Bratislava opäť symbolicky otvára svoje brány, konajú sa mestské dni

20.04.2024 08:57

Pripravené sú prehliadky bežne neprístupných miest, výstavy, divadelné predstavenia, koncerty, workshopy či jazdy historickými vozidlami i Propelerom na druhú stranu Dunaja.

Európska únia / EÚ / Brusel /

Hrabko: EÚ nemôže meniť eurofondy podľa výsledkov parlamentných volieb

20.04.2024 07:52

List KDH do Bruselu, ktorý žiada, aby občania Slovenska neboli trestaní odobraním eurofondov, považuje publicista za posolstvo dovnútra štátu.

vojna na Ukrajine, Charkov

ONLINE: Chcú Rusi obsadiť Charkov? Lavrov naznačil, že by tvoril 'sanitárnu zónu' okolo Ruska

20.04.2024 07:35

Ruský záujem o Charkov môže súvisieť s vytvorením "sanitárnej zóny" okolo ruských obcí, aby boli mimo dostrelu ukrajinskej armády.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 174
Celková čítanosť: 457901x
Priemerná čítanosť článkov: 2632x

Autor blogu

Kategórie

Odkazy