Založ si blog

Šľak ma ide trafiť

Šľak ma ide trafiť z déja vu

Šľak ma ide trafiť z pocitu „déja vu“. Pre zanedbateľnú hŕstku z vás, ktorí po francúzsky nerozumejú, musím povedať, že sa to číta deža vú a je to v preklade niečo, čo nemožno povedať v slovenčine krátkym slovom: tak krátko ako vo francúzštine. Déja vu znamená niečo, čo som už videl, už som to zažil, už som to pretrpel… Déja vu rovná sa niečomu, čo už bolo, čo som mal možnosť prežiť. A mňa ide z pocitu déja vu šľak trafiť. Napríklad som bol pozvaný do Spoločnosti priateľstva s americkým ľudom. Keď som vošiel do miestnosti, v ktorej sídli Spoločnosť pre priateľstvo s ľudom Ameriky, dostal som pocit déja vu. Boli tam tí istí súdruhovia a súdružky, ktorí sa oddávali práci v ZČSSP (Zväze československo sovietskeho priateľstva). Aj som sa ich pýtal, prečo sa teraz kamarátia s americkým ľudom a nie so sovietskym.
Veľmi sa čudovali, že som tak zle informovaný. Vraj sa pomýlili. Vraj sa najprv kamarátili s nesprávnym ľudom. Vraj zistili, že sovietsky ľud ani neexistuje. Americký vraj existuje. Videli ho aj v televízii… Nevymýšľam si. To sa mi naozaj stalo. Alebo ďalšie déja vu: vošiel som do potravinového obchodu k súkromníkovi a za pultom bola taká namosúrená a neprístupná predavačka ako voľakedy v štátnom obchode. Neviem, či sa naši ľudia v obchodoch naučia ešte niekedy na zákazníkov usmievať! Zdraviť nás, odprevadiť nás až po dvere, pokloniť sa (v Japonsku sa všetci klaňajú dva razy a mrmlú si pritom úctivo „cotomate… cotomate…“ čo asi znamená „čo to máte“). Neviem, neviem či sa u nás dožijeme zdvorilých úsmevov a poklôn a či bude u nás stále déja vu.
Najradšej mám pocit déja vu na futbale. Chodím na futbal od ranného detstva a občas mám pocit, že som taký pekný gól už niekedy videl. Ale pekný gól si človek rád pozrie ešte raz. Ochkám blahom, keď z videozáznamu zopakujú ten istý gól niekoľkokrát. Našinec koncom tisícročia si už tak zvykol na gól, ktorý déja vu už videl, že aj keď som na skutočnom futbale, na živom štadióne a chlapci dajú gól, čakám že ho uvidím vzápätí ešte raz.
Déja vu začína byť sila zvyku. Aj z aspektu svetového – všetko, čo sa teraz už deje, tu už bolo, už sme to na vlastnej koži zažili. Šľak ma ide trafiť z tej francúzštiny, aká vie byť stručná.

Zdroj: Július Satinský: Šľak ma ide trafiť, HEVI 1997
——————————————————————-

Listy z onoho sveta

02.12.2010

LIST LUCIA ANNAEA SENECU JUNIORA Z ONOHO SVETA JÚLIUSOVI NA TOMTO SVETE, V KTOROM BUDE REĆ AJ O JONATÁNKACH Milý Július, s nadšením som prijal správu od Ciceróna, že nás tu na Onom svete niekto udal a máš našu adresu. Prv či neskôr sa smrteľníci museli dozvedieť, kde vlastne sme, a je dobré, že si sa to dozvedel práve Ty, rodák od rieky Danibius. Európa je časť Vášho [...]

Nedajú si to vziať

01.12.2010

Nedajú si to vziať Raz večer sme s Lasicom hrali divadlo. Kým sme sa pred predstavením vzadu obliekali, spredu k pokladnici pristúpili dve ženičky z vidieka a pýtali si lístky na Lasicu a Satinského, lebo že nás poznajú, boli s nami spolu vo väzení v Dučanoch a májú nás radi. Pokladníčka im predala z rezervy posledné lístky a zdvihla domáci telefón: „Kedy ste boli [...]

Citáty a porekadlá

30.11.2010

„Vlády, které potlačují svobodu slova, neboť zjevované pravdy jsou pro ně nepohodlné, jednají jako děti, které zavírají oči, aby nebyly viděny.“ L.Börne „Kto nic nezakousil, málo ví, ale kdo mnoho cestoval, oplývá chytrostí.“ Starý zákon „Moudrý člověk může jít do každé země, neboť vlastí dobré duše je celý svět.“ [...]

minister jozef bires, Jozef Bíreš

Prekvapujúci krok Takáča. Odvolal šéfa veterinárnej správy Bíreša

28.03.2024 19:50

Verím, že organizáciu nechávam v takej kondícii, že môže ďalej napredovať, uviedol Bíreš.

Ivan Korčok, Peter Pellegrini

Sebavedomý Korčok a rétor Pellegrini. Podpora neúspešných kandidátov sa nesmie preceňovať, hovorí po dueli politológ

28.03.2024 19:30

Kandidáti majú za sebou druhý duel. V čom vynikol Korčok a v čom Pellegrini?

Rím, Taliansko, koloseum, Forum romanum

Desaťmetrová prepadlina pohltila v Ríme dve autá

28.03.2024 19:29

Prepady ciest a následné diery sa vo veľkých talianskych mestách objavujú často.

Peter Kotlár

Kotlár identifikoval zásahy do ľudských práv a slobôd počas pandémie covidu

28.03.2024 19:02

„Odbornej konferencie“ sa zúčastnila aj ministerka kultúry Šimkovičová.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 174
Celková čítanosť: 456195x
Priemerná čítanosť článkov: 2622x

Autor blogu

Kategórie

Odkazy