Založ si blog

Básne R. Thákura

Uvádzam ďaľšie básne indického spisovateľa R. Thákura (1861-1941), držiteľa Nobelovej ceny za rok 1913.

POĎ k nám, mládenec, povedz nám úprimne, prečo máš
šialenstvo v očiach?“
„Neviem, čo za víno z divokého maku som pil,
že mám šialenstvo v očiach.“
„Och, hanbi sa!“
„Prečo? Jedni sú múdri, druhí hlúpi, jedni
opatrní a druhí bezstarostní. Sú oči čo sa smejú , a oči
čo plačú – ja mám šialenstvo v očiach.“

„Mládenec prečo tak ticho stojíš v tieni
stromu?“
„Nohy mám unavené bremenom srdca
svojho, preto tak ticho stojím v tieni.“
„Och, hanbi sa!“
„Prečo? Jedni idú svojou cestou, a druhí
prešľapujú, jedni sú slobodní, a druhí sputnaní – a ja
mám nohy unavené bremenom srdca svojho.
———————————————————

Nemôžem sa rozpamätať na svoju matku,
iba občas, uprostred hry, sa mi zdá,
že nad mojimi hračkami sa vznáša akási melódia,
melódia piesne, ktorú možno spievala, keď
kolembala moju kolísku.

Nemôžem sa rozpamätať na svoju matku,
ale keď za skorého jesenného rána
vo vzduchu pláva vôňa kvetov šiuli,
prichádza ku mne s vôňou ranných bohoslužieb i vôňa
mojej matky.

Nemôžem sa rozpamätať na svoju matku,
iba keď z okna svojej spálne upriem oči do ďalekej
modravosti neba,
cítim, že po celej oblohe je rozprestretá
nehybnosť matkinhu pohľadu na moju tvár.
———————————————————-

„Ak nie je v láske nič iné, iba bolesť,
tak načo potom je tá láska?
Čo za pochabosť je to, robiť si nárok na jej srdce,
len preto, že jej núkaš svoje vlastné?
Kam vedie toto motanie sa v púšti
s plameňom túžby v krvi
a so šialenstvom blyštiacim sa v očiach?
————————————————————

Kto má sám seba
netúži už po ničom na svete.
Patrí mu sladký vzduch jari,
kvety a vtáčie piesne.
Láska však príde ako nenásytný tieň,
pohltí celý svet,
zatmí život a mladosť.
Tak načo potom hladať toto temno,
v ktorom sám sebe zideš z očí?
————————————————

Miloval som ťa stále, v sto podobách a dobách,
vo všetkých storočiach a všetkých životoch.
Reťaz piesní, ktorú zhotovilo moje nežné srdce,
pôvabne si si mohla vešať vôkol šije
vo všetkých storočiach a všetkých životoch.

Keď počúvam dávnoveké rozprávky
o niekdajších utrpeniach lásky,
o ľúbostných stretnutiach a rozlúčkach za starých čias,
vidím, ako sa v tebe koncentruje svetlo
zo všetkých strán temnej Večnosti
a ty sa objavuješ ako hviezda,
naveky zaklinená do pamäti Ľudstva.

Nás dvoch priniesli dve dvojčatám podobné vlny lásky,
tej lásky, ktorá tryská z najhlbšieho srdca Nekonečna.
My dvaja sme sa stretli v životoch miriady zaľúbencov,
v slzavých údoliach smútku
i v rozochvenej hanblivosti sladkých spojení,
v tej starej, starej láske, ktorá sa vždy znova rodí
k životu.

Jediný mohutný prúd večnej lásky
konečne našiel svoj záverečný smer.
Všetky radosti a smútky a túžby srdca,
všetky spomienky na okamihy vášne,
všetky ľúbostné verše básnikov všetkých dôb a krajín
zo všetkých strán sa zišli,
aby sa zliali v jedinú lásku, položenú k tvojim nohám.
——————————————————-

Vyhodil som srdce do sveta, ty si ho zdvihla.
Hľadal som radosť a našiel som bolesť,
dala si mi bolesť a našiel som radosť.
Srdce som mal roztrhané na kúsky, ty si
ich pozbierala a uplietla si z nich vlákno lásky.
Nechala si ma túlať sa od dverí k dverám,
aby si mi napokon ukázala, ako si blízko.
Tvoja láska ma priviedla do hlbokých
závozov.
Keď som zdvihol hlavu, zistil som, že som
pri tvojich dverách.
———————————————————

AK idem v noci sama na schôdzu s milým, vtáci
nespievajú, vietor neduje, domy na oboch stranách cesty
mľkvo stoja.
Len kruhy na nohách mi štrkocú na každom
kroku a ja sa hanbím.
Ak sedím na balkóne a čakám, kým sa
neozvú jeho kroky, listy nešumia na stromoch a voda v rieke
sa nepohne tak ako meč na kolenách spiaceho strážcu.
Len srdce mi divo búši – neviem, ako
ho utíšiť.
Keď môj milý príde a sadne si ku mne, keď
sa mi chveje telo a viečka padajú, noc temnie, vietor zháňa
lampu a mraky zakrývajú hviezdy závojom.
Len klenot mi na hrudi žiari a vydáva
svetlo. Neviem, ako ho skryť.
———————————————————–

Listy z onoho sveta

02.12.2010

LIST LUCIA ANNAEA SENECU JUNIORA Z ONOHO SVETA JÚLIUSOVI NA TOMTO SVETE, V KTOROM BUDE REĆ AJ O JONATÁNKACH Milý Július, s nadšením som prijal správu od Ciceróna, že nás tu na Onom svete niekto udal a máš našu adresu. Prv či neskôr sa smrteľníci museli dozvedieť, kde vlastne sme, a je dobré, že si sa to dozvedel práve Ty, rodák od rieky Danibius. Európa je časť Vášho [...]

Nedajú si to vziať

01.12.2010

Nedajú si to vziať Raz večer sme s Lasicom hrali divadlo. Kým sme sa pred predstavením vzadu obliekali, spredu k pokladnici pristúpili dve ženičky z vidieka a pýtali si lístky na Lasicu a Satinského, lebo že nás poznajú, boli s nami spolu vo väzení v Dučanoch a májú nás radi. Pokladníčka im predala z rezervy posledné lístky a zdvihla domáci telefón: „Kedy ste boli [...]

Citáty a porekadlá

30.11.2010

„Vlády, které potlačují svobodu slova, neboť zjevované pravdy jsou pro ně nepohodlné, jednají jako děti, které zavírají oči, aby nebyly viděny.“ L.Börne „Kto nic nezakousil, málo ví, ale kdo mnoho cestoval, oplývá chytrostí.“ Starý zákon „Moudrý člověk může jít do každé země, neboť vlastí dobré duše je celý svět.“ [...]

Rusko Navaľnyj úmrtie

Biskup na Veľký piatok prirovnal zaobchádzanie s Navaľným k osudu Ježiša

29.03.2024 15:17

„Skončil až v neľudskom gulagu v polárnom ľade," povedal. Zvyšok sveta uvidí "jeho posolstvo slobody" vo večnosti, povedal biskup.

Rural Emergency Hospitals

Slováci si skryli kódy pod klobúky a nadchli špičkových amerických technológov

29.03.2024 15:00

Organizácia Slovak PRO pomáha Slovákom uchytiť sa na americkom trhu. Kto má skvelé nápady, má šancu uspieť aj v silnej konkurencii v USA.

zalužnyj, syrskyj

Syrskyj: Rusi vypália šesťkrát viac munície. V Charkove sme mohli dosiahnuť viac

29.03.2024 14:16, aktualizované: 15:55

Ukrajinské obranné sily pozdĺž celej rozsiahlej frontovej línie podľa neho majú len minimum zbraní a munície.

Maďarsko polícia pobodanie péter baumann

Obeť a dvoch zranených si vyžiadal výbuchu v bytovke v Budapešti

29.03.2024 13:10, aktualizované: 15:42

Evakuovať museli 50 ľudí.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 174
Celková čítanosť: 456280x
Priemerná čítanosť článkov: 2622x

Autor blogu

Kategórie

Odkazy