Založ si blog

Archív: marec, 2010

Kde ste, guličky?

Je tu jar, so všetkým čo k tomu patrí, príroda a ľudia ožívajú. Mne však z jari niečo chýba, dlho som nevedel čo. Až mi pri spomienkach na detstvo mi zrazu svitlo: no predsa guličky. Áno, chlapci sústredení nad jamkou s vreckami guličiek v rukách boli kedysi neklamným zvestovateľom jari. Už som dlhé roky nevidel hrať chlapcov guličky, nejako to vyšlo z módy. Kam zmizli […]

Pokračovanie článku

O láske a priateľstve

Autorom nasledujúcich citátov a myšlienok je Sully Prudhome (1839-1907), francúzsky básnik, spisovateľ a filozof, držiteľ prvej Nobelovej ceny za literatúru. Toho, koho máme radi priateľskou láskou, si želáme vidieť šťastného. Koho milujeme láskou mileneckou, by sme chceli vidieť v ťažkostiach, aby sme ho z nich mohli dostať. Šťastie druhého nás teší len vtedy, ak sme […]

Pokračovanie článku

Listy nenarodenenému dieťaťu

Selanka na terase Bolo raz jedno dievčatko, ktoré sa zaľúbilo do magnóliovníka. Ten strom stál v záhrade a dievčatko nerobilo celý deň nič iné, len pozeralo na ten strom z okna domu, ku ktorému patrila tá záhrada. Dievčatko bolo veľmi maličké a tak si muselo doniesť k oknu malý stolček aby dosiahla na to okno. Keď ju uvidela jej mamka, zľakla sa skríkla: „Bože […]

Pokračovanie článku

Kniha byliniek

Autorom nasledujúcich textov je košický rodák Sándor Márai (1900 – 1989), maďarský publicista a spisovateľ. Vyšli pod názvom Kniha byliniek, Kalligram 2002, preložil Peter Macsovszky. O tom, čo je cieľom tejto knihy Čitateľ, táto kniha by chcela byť úprimná. Napísal ju človek, ktorého poznanie je skromné a obmedzené. Ani táto kniha nechce iné ako všetky tie […]

Pokračovanie článku

Básne R. Thákura

Nasledujúce básne sú od indického básnika, spisovateľa Rabindranátha Thákura (1861 – 1941). Sú zo zbierky Gitándžali (Obeť piesňou) Urobil si ma nekonečným, v tom si našiel potešenie. Túto krehkú nádobu neustále vyprázdňuješ a napĺňaš ju vždy novým životom. Nosil si túto útlu trstinovú flautu cez hory a doly a vydychoval si ňou večne nové melódie. Pod […]

Pokračovanie článku

Smutný osud

Ďaľší smutný osud. Hrdinku nasledovného príbehu som donedávna poznal len tak z občasného videnia. Stretol som ju niekoľkokrát v krčme, v takom celkom slušnom podniku, kam som chodieval večer na pivo a najmä na debaty na rôzne témy. Ona tam občas dokvitla, na prvý dojem nevzbudzovala príliš veľkú dôveru, to treba povedať hneď na začiatku. Jej spoločnosť mi nebola […]

Pokračovanie článku

O láske a o ženách

Autorom nasledujúcich citátov a myšlienok je Sully Prudhome (1839-1907), francúzsky básnik, spisovateľ a filozof, držiteľ prvej Nobelovej ceny za literatúru. Žena je stelesnením božieho úsmevu. Máloktorá žena je taká počestná a duchaplná, aby zabudla na to, že je krásna. Ak ženu milujeme, ja nám príjemná aj je láska; ak ju nemilujeme, jej láska nám je na ťarchu, […]

Pokračovanie článku

Básne R. Thákura

Uvádzam ďaľšie básne indického spisovateľa R. Thákura (1861-1941), držiteľa Nobelovej ceny za rok 1913. POĎ k nám, mládenec, povedz nám úprimne, prečo máš šialenstvo v očiach?“ „Neviem, čo za víno z divokého maku som pil, že mám šialenstvo v očiach.“ „Och, hanbi sa!“ „Prečo? Jedni sú múdri, druhí hlúpi, jedni opatrní a druhí […]

Pokračovanie článku

Oriana Fallaci: Listy nenarodenenému dieťaťu

Dnes v noci som sa dozvedela, že si: taký drobný život z ničoho. Ležala som v tme s otvorenými očami, a v tej tme do mňa zrazu preblesla istota: Áno, si. Bolo to akoby ma zasiahla strela z pušky. Na chvíľu sa mi zastavilo srdce, a potom, keď sa ozvali prvé tupé údery, to už boli priam strely z dela a cítila som, že padám do studne, kde je všetko neisté a desivé. Teraz som […]

Pokračovanie článku

Veselý chlapec

Pokračovanie poviedky Veselý chlapec od Björnstjerne Björnsona. Preložil Ladislav Obuch O jeho nasledujúcom vývine až do rokov, keď išiel na konfirmáciu, nemáme veľa čo rozprávať. Ráno sa učil, cez deň pracoval a večer sa hrával. Keďže bol veľmi veselý, skoro všetky deti boli vo voľnom čase najradšej tam, kde bol on. Ako sme už povedali, pred domom sa skláňal až […]

Pokračovanie článku
Rusi postupujú - na ruskom území. Partizáni odhalili podstatnú slabosť Moskvy

Rusi postupujú - na ruskom území. Partizáni odhalili podstatnú slabosť Moskvy

18.03.2024 13:00

Aj keď tieto akcie majú malý vojenský význam, odhalili slabosť ruských síl, píše poľský analytik.

Korčok - Pellegrini: Prezidentskí kandidáti po prvý raz zoči-voči

Korčok - Pellegrini: Prezidentskí kandidáti po prvý raz zoči-voči

18.03.2024 20:00

Favoriti predvolebných prieskumov sa stretli v prvom priamom predvolebnom dueli.

Čo sa dialo po prvom dueli prezidentských kandidátov: Korčok hovoril o čudnej kampani, Pellegrini sa porovnával s Bidenom

Čo sa dialo po prvom dueli prezidentských kandidátov: Korčok hovoril o čudnej kampani, Pellegrini sa porovnával s Bidenom

19.03.2024 00:51

Pravda sledovala zákulisie prvej debaty dvoch najpopulárnejších uchádzačov o prezidentský post

Žilinka prerozdelil prokurátorov, Lipšic ide na legislatívny odbor

Žilinka prerozdelil prokurátorov, Lipšic ide na legislatívny odbor

18.03.2024 14:55

Prokurátori ÚŠP si prevzali dekréty o ich zaradení na jednotlivé GP SR, kde budú pôsobiť po zrušení špeciálnej prokuratúry.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 174
Celková čítanosť: 455642x
Priemerná čítanosť článkov: 2619x

Autor blogu

Kategórie

Odkazy