Založ si blog

Archív: apríl, 2010

Kniha byliniek

Autorom nasledujúcich textov je košický rodák Sándor Márai (1900 – 1989), maďarský publicista a spisovateľ. Vyšli pod názvom Kniha byliniek, Kalligram 2002, preložil Peter Macsovszky. O ženách všeobecne Vďaka ženám. Som vďačný tebe, ktorá si ma porodila. A tebe, ktorá si mi bola manželkou. A tebe, ty tretia, desiata, tisíca, ktorá si ma obdarila jediným úsmevom, […]

Pokračovanie článku

Šolom Aljechem Tovje vdává dcery

„Jdi si“ Tak jsme skončili kapitolu Balak. Nyní se vraťme ke kapitole Lech-lecho – Jdi si. Tuto kapitolu se mnou probrali teprve nedávno, ale zato pořádně. Tu už nepomohly žádné proslovy a žádná kázání. Zběhlo se to takto – já vám to povím přesně se všemi podrobnostmi tak, jek vy to vždycky chcete slyšet. Bylo to v době Beilise, když z Mendla […]

Pokračovanie článku

Šolom Alejchem: Tovje vdává dcery

Úryvok z románu ktorý poslúžil ako predloha k scenáru muzikálu Fidlikant na streche. „Jdi si“ Zdravím vás, pane Šolom-Alejcheme, srdečne vás zdravím! Už dlouho vás netrpělive čekám. Nazhromaždila se už u mne pro vás hezká troška zboží. Stále se ptám, čím to asi je, že se neukazujete. Říkali mi, že prý cestujete někde v dalekých zemích. Ale zdá se […]

Pokračovanie článku

Básne R.Thákura

Nasledujúce básne sú od indického básnika, spisovateľa Rabindranátha Thákura (1861 – 1941). Sú zo zbierky Gitándžali (Obeť piesňou) O nič som ťa neprosila, nevyslovila som pri tvojom uchu svoje meno. Keď si odchádzal, stála som mlčky. Bola som sama pri studni, kde šikmo dopadal tieň stromu a ženy už odišli domov so svojimi hnedými hli- nenými, po okraj naplnenými […]

Pokračovanie článku

Taký bol Vysockij

Napísať niečo nové o Vysockom je prakticky nemožné a vlastne aj zbytočné. Nie je žiadnym problémom získať z dostupných zdrojov materiál o ňom a od neho na stovky hodím čítania, počúvania, pozerania. Tie zdroje sú však zväčša v ruštine a ako je známe, tento jazyk má u nás celkom dobré šance stať sa chráneným druhom. Je to škoda, veľká škoda, Rusko je svetovou […]

Pokračovanie článku

Hermann Hesse: Peter Camenzind

Bolo už mojím osudom, že som od života a priateľov prijímal vždy viac, ako som im mohol sám dať. Bolo to tak s Richardom, s Elisabeth, s pani Nardiničkou aj stolárom a teraz mi prišlo zažiť, že som vo svojich zrelých rokoch a pri značnom preceňovaní stal vďačným žiakom úbohého mrzáčika. Ak raz naozaj dôjde na to, že dokončím a vydám svoje dávno začaté básnické […]

Pokračovanie článku

Zrnká múdrosti

Autorom nasledujúcich citátov a myšlienok je Sully Prudhome (1839-1907), francúzsky básnik, spisovateľ a filozof, držiteľ prvej Nobelovej ceny za literatúru. Nízkosť niekoľkých geniálnych mužov ma poučila, že jediným sídlom ľudskej dôstojnosti je srdce. Tí, ktorí sa domnievajú, že odrazu zmenia spoločnosť, sú blázni, ale ich bláznovstvo nespočíva v tom, že […]

Pokračovanie článku

Hermann Hesse: Peter Camenzind

Zoznámenie sa so stolárovou rodinu Na stole sa mi vtedy nazhromaždilo niekoľko hŕbok kníh, ktoré som si chcel ponechať, a nie ich zaniesť antikvárovi; lenže na policiach som už nemal pre ne miesta. Aby som tomu definitívne odpomohol, zašiel som do stolárskej dielne a popýtal majstra, aby mi prišiel do bytu vymerať policu na knihy. Aj prišiel pomenší, pomalý človek […]

Pokračovanie článku

Čučoriedkam

Čučoriedky Na pribúdajúcich rokoch je aj niečo pekné. Napríklad také čučoriedky, z roka na rok sú mladšie a krajšie. Tým sa samozrejme nijako nechcem dotknúť svojich rovesníčok, ale keď ste Vy boli vo veku čučoriedok, tak vtedy ešte čučoriedky ani neboli. Dokonca Vám poviem, že mnohé z Vás ste krásne doteraz. Ale tie dnešné, no to je nádhera. Štebocete si, […]

Pokračovanie článku

Kniha byliniek

Autorom nasledujúcich textov je košický rodák Sándor Márai (1900 – 1989), maďarský publicista a spisovateľ. Vyšli pod názvom Kniha byliniek, Kalligram 2002, preložil Peter Macsovszky. O tom, že človek do svojho štyridsiateho roku už všetko vie Marcus Aurelius hovorí, že muž, v ktorom horí čo len jediná iskra rozumu, do svojej štyridsiatky prežil všetko a pozná […]

Pokračovanie článku
Veľká anketa Pravdy: Koho chcú čitatelia za prezidenta? Súboj bude tesný. Karty mieša Matovič, Danko a Harabin

Veľká anketa Pravdy: Koho chcú čitatelia za prezidenta? Súboj bude tesný. Karty mieša Matovič, Danko a Harabin

18.03.2024 06:00

Do Virtuálnych volieb Pravdy sa za desať dní zapojilo celkovo 22 343 ľudí.

ONLINE: Poľsko a Nemecko koncom marca aktivujú tankovú koalíciu

ONLINE: Poľsko a Nemecko koncom marca aktivujú tankovú koalíciu

18.03.2024 06:30

Tzv. tanková koalícia jednou z najdôležitejších, aké boli vytvorené na podporu Ukrajiny.

Rusi postupujú - na ruskom území. Partizáni odhalili podstatnú slabosť Moskvy

Rusi postupujú - na ruskom území. Partizáni odhalili podstatnú slabosť Moskvy

18.03.2024 13:00

Aj keď tieto akcie majú malý vojenský význam, odhalili slabosť ruských síl, píše poľský analytik.

Danko odstupuje z boja o prezidentské kreslo, vzdal sa v prospech Harabina

Danko odstupuje z boja o prezidentské kreslo, vzdal sa v prospech Harabina

18.03.2024 10:10

Predseda SNS svoj krok vysvetlil vývojom preferencií a snahou netrieštiť národno-konzervatívne sily.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 174
Celková čítanosť: 455629x
Priemerná čítanosť článkov: 2619x

Autor blogu

Kategórie

Odkazy