Založ si blog

Sused z ľavej strany

Sused z ľavej strany
(politická satira)

Cítim sa v poslednom čase ako na svadobnej hostine. Na bohato prestretých stoloch je všetko, ako sa na svadbe patrí, gazdiná položila predo mňa práve pečené husacie stehno s lokšami a červenou kapustou. Klasika. Stojí to na tanieri predo mnou, rozvoniava – o chvíľu bude v papuľke nebíčko. „Niet nad dedinské svadby!“ mrmlem si v intelektuálskom duchu a rozmýšľam: „Dám si najprv na vidličku trochu tej kapusty, či ju robia dobre…“ Po myšlienôčke nasleduje rázny čin: ruka s vidličkou, na ktorej sa parí dusená červená kapusta, sa blíži k ústam.
-Nie ste vy Baďura, rodák z Dopšinej? – Jemne mi pred ústami pristavil ruku sused z ľavej strany. Ruka s kapustičkou stojí rovno pred mojimi ústami.
-Nie som, nie som. Dobrú chuť… – pri tom náhlom zabrzdení mi kapusta spadla späť do taniera, takže ju znovu naberám a ruka sa znovu blíži k ústam.
-A nemal váš otec sódovkareň v Dopšinej? – ohľaduplne ma drží za rukáv sused z ľavej strany. Vidlička zastala centimeter od úst.
-Hej. Sódovkáreň sme mali, – odpovedám milo susedovi po mojej ľavej ruke. Pravú ruku spustím s kapustičkou na tanier. Fľochnem očkom na suseda z ľavej strany. Je to človek vyžarujúci spokojnosť s danou situáciou. Tiež má na tanieri husacinu, lokše, kapustu, tiež má naliate dobre vychladené pivko, tiež má zabezpečené všetky práva svadobčana na svadbe. Do nosa mi udiera vôňa husacieho stehna z môjho taniera. Ach, ako rozvoniava… Ruka mi akosi sama zdvíha stehienko k ústam… Chrumkavé voňavé čudo sa blíži k ústam…
-A vy si myslíte, – pribrzdí mi ráznejšie ruku pred ústami svadobčan z ľavej strany, – že som vás hneď nepoznal? Naša teta Juliana brala od vás kvety, aj limonády…
-Áno. My sme mávali vychýrené limonády. Chodievali si po ne krčmári až z Turca… – držím stehno a tlačím ho k ústam, ale susedova ruka ma už nedrží jemne ako po prvý raz pri kapustičke. Už ma drží za rukáv akosi majetnícky, rozkošnícky…
-To je svadba, čo? – vyblafne sused uveličene a voľnou rukou mi podáva pohár. Stehno musím položiť, vziať si svoj pohár a pripiť si.
-Tak na tú sódovkáreň! – žmurká na mňa sused z ľavej strany.
Z taniera rozvoniava husacina, lokše, kapusta… Teraz! Teraz si obzerá nevestu, teraz musím rýchlo vložiť do úst prvý slastný hlt! Rýchlo položím pohár, schmatnem stehno a rýchlo sa chcem doň zahryznúť. Veď husacinu človek nemá každý deň. Pery sa už dotkli teplej chrumkavej kože, pod ňou vidím kúsok tučného, v ďalšej vrstve chudého mäska… (pečená husacina nie je gýč!) … chcem odhryznúť…
-Na svadbe musí byť dobrá nálada, nemám pravdu? – drží mi ruku za rukáv tesne pred „chlebárňou“ ten oplan zľava.
-Máte pravdu, máte pravdu, máte pravdu! – pritakám trochu vyčítavo. Ej, ale má silu ten môj sused z ľavej strany! Drží ma za zápästie s neprekonateľnou túžbou debatovať. – Dobrú chuť, reku, dajme si z husacinky… – myksľujem rukou s chrumkavým stehnom pred ústami.
-A nevesta sa ti páči? – pýta sa sused z ľavej strany, Zovretie nepopúšťa.
-Páči… – Som hladný. Nechaj ma! kričím v duchu, pretože slušní ľudia kričia nanajvýš v duchu.
-Lebo ak sa ti nepáči, povedz…! – drží ma za ruku s husacím stehnom odľud z ľavej strany. – Len povedz, že sa ti nepáči, a takú ti kydnem, že stratíš reč!
-Dobre, dobre. Všetko sa mi tu páči, len už ma nechajte najesť! – vyhrnula sa zrazu zo mňa utajovaná pravda.
-A čo by som ťa nenechau! Nažer sa tučniak!
S uvoľneným výdychom si odrežem z lokše (ešte snáď bude teplá?)… a blížim sa s ňou k ústam. Sused z ľavej strany ma zdrapne za rukáv, pristaví lokšu pred zažiadanými ústami.
-A ženích čo? Pozdáva sa ti? Lebo ja som z jeho podniku. Demikatex, ak ti to niečo hovorí…?
Cítim sa v poslednom čase ako na svadobnej hostine.
Július Satinský
————————————————————–

Listy z onoho sveta

02.12.2010

LIST LUCIA ANNAEA SENECU JUNIORA Z ONOHO SVETA JÚLIUSOVI NA TOMTO SVETE, V KTOROM BUDE REĆ AJ O JONATÁNKACH Milý Július, s nadšením som prijal správu od Ciceróna, že nás tu na Onom svete niekto udal a máš našu adresu. Prv či neskôr sa smrteľníci museli dozvedieť, kde vlastne sme, a je dobré, že si sa to dozvedel práve Ty, rodák od rieky Danibius. Európa je časť Vášho [...]

Nedajú si to vziať

01.12.2010

Nedajú si to vziať Raz večer sme s Lasicom hrali divadlo. Kým sme sa pred predstavením vzadu obliekali, spredu k pokladnici pristúpili dve ženičky z vidieka a pýtali si lístky na Lasicu a Satinského, lebo že nás poznajú, boli s nami spolu vo väzení v Dučanoch a májú nás radi. Pokladníčka im predala z rezervy posledné lístky a zdvihla domáci telefón: „Kedy ste boli [...]

Citáty a porekadlá

30.11.2010

„Vlády, které potlačují svobodu slova, neboť zjevované pravdy jsou pro ně nepohodlné, jednají jako děti, které zavírají oči, aby nebyly viděny.“ L.Börne „Kto nic nezakousil, málo ví, ale kdo mnoho cestoval, oplývá chytrostí.“ Starý zákon „Moudrý člověk může jít do každé země, neboť vlastí dobré duše je celý svět.“ [...]

SR Prezidentka Čaputová Úradovanie Východ Prešov Návšteva

Čaputová: Z východu som nadšená, rada sa sem vraciam

25.04.2024 21:45

Prezidentka navštívila rusínske divadlo, evanjelické gymnázium, centrum pre obete násilia či národnú kultúrnu pamiatku na Solivare.

SR Bratislava EK Vláda Jourová RTVS MK Stretnutie TK BAX

Jourová rokovala s Ficom i Šimkovičovou: Nikto si neželá, aby Slovensko prišlo o peniaze EÚ, eurokomisia má však otázky

25.04.2024 19:57

EK diskutuje s vládou o zmenách v trestnom práve, ktoré vládna koalícia napriek žiadosti komisie presadila v zrýchlenom režime.

Lukasenkova atletka

Lukašenko prezradil, kedy odíde. Ženu na čele štátu nechce, ale atlétku, ktorá neznáša dúhové farby, by podporil

25.04.2024 19:00

Alexandr Lukašenko tvrdí, že Bielorusom sa žije oveľa lepšie ako pred tromi desaťročiami. Ako vyzerá porovnanie ich finančných pomerov so Slovákmi?

Praha, masová streľba, Česko

Strelec z pražskej univerzity netrpel duševnou poruchou, motív úrady oznámia čoskoro

25.04.2024 18:21

V hlavnej budove Filozofickej fakulty UK v Prahe 21. decembra 2023 jej študent zastrelil 13 ľudí a jedna osoba neskôr zomrela v nemocnici.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 174
Celková čítanosť: 458547x
Priemerná čítanosť článkov: 2635x

Autor blogu

Kategórie

Odkazy