Založ si blog

Regulujme sa bratia

Regulujme sa bratia!

Priznám sa vám – odľahlo mi. Celý život som túžil po etickom samoregulovaní. Moja túžba bola taká silná, že som niekoľkokrát už-už so samoregulovaním svojich mravov začal… Túžba je však jedna vec, a vrodená lenivosť, pohodlie a napokon aj sama nemravnosť – druhá. Radšej som sa dal eticky regulovať inými. Šiel som s prúdom. Raz to bol Sokrates, inokedy Kant, boli také časy, že si ma opantal Kristus, z diaľky zúfalo signalizovali Marx, Engels, Lenin… Indovia podhodili zenbudhizmus… Ale k plnohodnotnému samoregulovaniu som sa nedostal. Ono také etické samoregulovanie zaberie dosť času. Keď vás reguluje niekto iný, nájde sa čas aj na šport, výlety, knižku – ale pri samoregulovaní treba každé slovíčko zvážiť, poomáľať a až potom dať na papier! Pri samoregulovaní za vami nikto nestojí. Akurát môžete použiť citáty a potom rýchlo späť do samoregulácie…
A teraz dala sama vláda zelenú etickej samoregulácii! Čas zastal, nikam sa netreba ponáhľať. s čistým svedomím si môže každý autor regulovať svoje mravy, koľko chce. Nikto mu do toho nemôže hvoriť – reguluje si slobodne ako vták. Čas radosti, veselosti pisateľovi nastal nyní… Porodí myšlienku, hodí ju do svojho etického sitka… potrasie sitkom a hľadí pozorne, čo mu po presype z myšlienôčky zostane. Ak nezostane nič, aj tak dobre. Prepadla cez etické sitko – treba začať písať článok znovu. Príde myšlienôčka, ktorá sa v sitku udrží. Netreba zúfať. Nie je to, samozrejme, také jednoduché ako bez sitka! Etické saoregulačné sitko je neúprosné. Napíšeš o niekom, že je Slovák, a vhodíš to celé do sitka. Zistíš, že starý otec bol goral z poľskej strany Tatier a praprastará mama z matkinej strany utiekla s Rumunom do Koložváru… Bolo by nemravné o horeuvedenom tvrdiť, že je Slovák. Etická samoregulácia ťa pribrzdí, a tak o dotyčnom napíšeš radšej, že je človek. Človek, to znie hrdo. Alebo napíšeš o niekom, že sa názorovo triešti. Nasypeš do sitka, potrasieš a zistíš, že sa názorovo vôbec netriešti. Chcel stále, aby všetko bolo štátne. Jedným slovom, slovenský, špecifický kapitalizmus. „Kapitalisti celého sveta, spojte sa!“ Privatizáciu s chuťou vo dne v noci ironizuje, ako sa to u nás patrí! Ej, veľká radosť sa ma zmocňuje, že mám konečne čas na etickú samoreguláciu, že prestávam písať zbytočnosti, nejapnosti, ktoré som doteraz bez sitka púšťal do tlačiarní sveta.
Mnohí z nás sa eticky samoregulujú dlhé roky a dosahujú vynikajúce výsledky. Ale ja som si morálku doteraz prísno nestrážil. Pretože etická samoregulácia – aby si konečne, milý čitateľ, porozumel, o čom je tu reč – je to, keď si človek sám stráži svoje mravy, svoju morálku. Doteraz som si strážil peňaženku, životosprávu, ženu, deti, strážil som si účes a iné nepodstatné voloviny. Jedným slovom, rozdával som sa v drobných. Ale teraz si vravím zodpovedne – na stráž! Hybaj si strážiť etiku, chlapče, lebo bude zle! Morálka sa ti kýva ako zub v papuli. Treba ju začať regulovať, neposlušnicu prelietavú! Treba etike dať správny smer. Aby človek etickým samoregulovaním vedel, kde pravdu obísť, nadísť, podísť… Aby nenarazil, aby jej dal správny smer.
Priznám sa – odľahlo mi. Konečne niekto povedal nahlas, po čo mi už dávno duša piští. Piští mi po etickej samoregulácii. „Morálôčka moja, o de-, o de-, o de- o deviatich dierkach, prestala mi pískať pri bohatých dievkach…“ začal som hneď parafrázovať, lebo som rodený parafrázista. Hodil som parafrázu do etického sitka a…
Regulujme, bratia! Veď sa frázy stratia.
Július Satinský
————————————————————-

Listy z onoho sveta

02.12.2010

LIST LUCIA ANNAEA SENECU JUNIORA Z ONOHO SVETA JÚLIUSOVI NA TOMTO SVETE, V KTOROM BUDE REĆ AJ O JONATÁNKACH Milý Július, s nadšením som prijal správu od Ciceróna, že nás tu na Onom svete niekto udal a máš našu adresu. Prv či neskôr sa smrteľníci museli dozvedieť, kde vlastne sme, a je dobré, že si sa to dozvedel práve Ty, rodák od rieky Danibius. Európa je časť Vášho [...]

Nedajú si to vziať

01.12.2010

Nedajú si to vziať Raz večer sme s Lasicom hrali divadlo. Kým sme sa pred predstavením vzadu obliekali, spredu k pokladnici pristúpili dve ženičky z vidieka a pýtali si lístky na Lasicu a Satinského, lebo že nás poznajú, boli s nami spolu vo väzení v Dučanoch a májú nás radi. Pokladníčka im predala z rezervy posledné lístky a zdvihla domáci telefón: „Kedy ste boli [...]

Citáty a porekadlá

30.11.2010

„Vlády, které potlačují svobodu slova, neboť zjevované pravdy jsou pro ně nepohodlné, jednají jako děti, které zavírají oči, aby nebyly viděny.“ L.Börne „Kto nic nezakousil, málo ví, ale kdo mnoho cestoval, oplývá chytrostí.“ Starý zákon „Moudrý člověk může jít do každé země, neboť vlastí dobré duše je celý svět.“ [...]

ukrajina

Hrozivý scenár CIA: Ukrajina môže vojnu s Ruskom prehrať už tento rok

19.04.2024 07:50

Bill Burns tiež na príklade ilustroval, ako veľmi ukrajinským silám chýba munícia.

France Macron

Pred letnou olympiádou minister atentátov spustil jarnú ofenzívu proti teroristom

19.04.2024 07:00

Obava z možnej masakry v Paríži. Keby hrozil teroristický útok, organizátori by presunuli slávnostný ceremoniál na jedno z dvoch náhradných miest.

Milei

Ďalšia posila pre NATO: Argentína chce byť globálnym partnerom

19.04.2024 06:50

Argentína má od roku 1998 strategické vzťahy s ozbrojenými silami USA, hoci nie je plnoprávnym členom NATO.

Russia Ukraine War

ONLINE: Trump: Prežitie Ukrajiny je dôležité aj pre USA. Hýb sa Európa, daj viac peňazí

19.04.2024 06:15, aktualizované: 08:34

Prežitie Ukrajiny v súčasnej vojne proti Rusku je dôležité tak pre Európu, ako aj pre Spojené štáty, uviedol americký exprezident Donald Trump.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 174
Celková čítanosť: 457747x
Priemerná čítanosť článkov: 2631x

Autor blogu

Kategórie

Odkazy