Založ si blog

Dokážme, že sme pravica!

Dokážme, že sme pravica!

Dostal som pocit, že pravicu preceňujeme. Ľavica je silná. Keby som bol ľavičiar, som spokojný. Ale ako pravičiar sa neviem nájsť. Niet boháčov, ktorí by sa k pravici hlásili, ktorí by boli ochotní demonštrovať zmysluplnosť bohatnutia a príslušnosť k elite. Najnovšie naše fiasko – zrušenie plesu diplomatov na Pražskom hrade z príležitosti osláv 500. výročia objavenia Ameriky Krištofom Kolumbom – je toho všetkého svedectvom. Aj boháči myslia ešte po starom, po komunisticky. Na Pražský hrad sa za Gottwalda, z Husáka bolo možné na nejaké tie oslavy dostať: buď bol človek stachanovec, úderník, alebo na MDŽ zaslúžilá matka, zaslúžilý umelec, buď bol v ÚV, KV alebo OV – a mohol byť v Španielskej sále na hostine. Bola to zadarmovka… Ale časy sa skomplikovali. Na ples diplomatov, ktorý mal byť dnes (pozvánku mám schovanú), vyrubili organizátori vstupné 3900 Kčs do Španielskej sály a 3300 Kčs do Rudolfovej galérie. Toto symbolické vstupné, v ktorom je zarátané aj občerstvenie, zrejme boháčov trklo, hoci nechápem, prečo ich malo trknúť. Veď by šlo o demonštráciu sily našej pravice, o dôkaz, že držíme spolu, že sa oplatí bohatnúť a točiť peniaze… Ja sám – ako monarchista – sa čudujem mojej žene, že z rodinného rozpočtu odmietla tú symbolickú sumu (v našom prípade spolu s letenkami, taxíkmi, kaderníčkou a krajčírskym salónom by šlo iba o 20 000 – 25 000Kčs…) zaplatiť. Podobne ako ona nemá mnohá osobnosť, ktorú to ťahá do pravice, správne pravicové myslenie. Ja som napríklad presvedčený o tom, že keby sme boli kráľovstvo a na známkach by sa objavila korunovaná hlava – dodalo by to občanom chuť do práce a do života! Nikto iný nevie dodať takú chuť do života ako kráľ. Minule som o tom hovoril s pánom Dr.Laskovom, rodákom z Bulharska, ktorý vyrastal v Bulharskom kráľovstve za panovania kráľa Borisa. Kedysi skvelý futbalista Slovanu Bratislava Božin Laskov vyštudoval medicínu tu u nás a tvorí na našej ulici bulharskú menšinu. „Čo myslíte,“ pýtal som sa ho, „vráti sa do Bulharska kráľ?“ Pán doktor Laskov ma informoval veľmi ochotne, že na Západe žije syn bývalého bulharského panovníka Simeon, následník trónu, ktorý je veľmi vzdelaný a má šancu stať sa v Bulharsku osvieteným a dobrotivým panovníkom. „Koľko má asi rokov Simeon?“ pýtam sa bulharského rodáka. „To vám môžem povedať presne. Keď sa nášmu pánu kráľovi Borisovi narodil syn Simeon, bol som v štvrtej triede gymnázia. Z radosti, že sa mu narodil syn, nariadilo vtedy jeho veličenstvo, aby každému gymnzistovi v každom bulharskom gymnáziu vylepšili o jeden stupeň známku. Tak som sa dostal do piateho ročníka. Inak by som bol prepadol…“ smeje sa úprimne futbalový idol našej mladosti. Znovu ma presvedčil o tom, aké dôležité je mať kráľa. Kráľ dodá chuť do práce, do života. Vymýšľa pre poddaných kratochvíle, výnimky, zľavy, úľavy a všelijaké prekvapenia.
A my zrušíme ples v kráľovských sieňach, pretože vraj o ples nebol záujem! Bodaj by bol záujem, keď nevieme byť veľkorysí a nechceme investovať do radovánok. Všetko by sa nám to vrátilo, pretože keby sa ľud dozvedel, ako pekne sme sa zabávali a že na to máme, upokojil by sa a začal by veriť nám, a nie komunistom.
Z toho faktu, že sme zrušili kráľovský ples, ktorí pripravovali organizátori od februára, som dostal pocit, že u nás pravicu preceňujeme. Ja sám som ochotný obetovať sa a dočasne prijať kráľovský titul, pod podmienkou, že by som mal kľúče od kráľovskej pivnice, sýpok a pokladnice…
Zdroj: Július Satinský: Listy z onoho sveta, Ikar 2007
————————————————————-

Listy z onoho sveta

02.12.2010

LIST LUCIA ANNAEA SENECU JUNIORA Z ONOHO SVETA JÚLIUSOVI NA TOMTO SVETE, V KTOROM BUDE REĆ AJ O JONATÁNKACH Milý Július, s nadšením som prijal správu od Ciceróna, že nás tu na Onom svete niekto udal a máš našu adresu. Prv či neskôr sa smrteľníci museli dozvedieť, kde vlastne sme, a je dobré, že si sa to dozvedel práve Ty, rodák od rieky Danibius. Európa je časť Vášho [...]

Nedajú si to vziať

01.12.2010

Nedajú si to vziať Raz večer sme s Lasicom hrali divadlo. Kým sme sa pred predstavením vzadu obliekali, spredu k pokladnici pristúpili dve ženičky z vidieka a pýtali si lístky na Lasicu a Satinského, lebo že nás poznajú, boli s nami spolu vo väzení v Dučanoch a májú nás radi. Pokladníčka im predala z rezervy posledné lístky a zdvihla domáci telefón: „Kedy ste boli [...]

Citáty a porekadlá

30.11.2010

„Vlády, které potlačují svobodu slova, neboť zjevované pravdy jsou pro ně nepohodlné, jednají jako děti, které zavírají oči, aby nebyly viděny.“ L.Börne „Kto nic nezakousil, málo ví, ale kdo mnoho cestoval, oplývá chytrostí.“ Starý zákon „Moudrý člověk může jít do každé země, neboť vlastí dobré duše je celý svět.“ [...]

Izrael Palestína Hamas Vojna humanitárna pomoc

Súdny dvor nariadil Izraelu, aby nebránil humanitárnej pomoci smerujúcej do Gazy

28.03.2024 21:38

Hlavný súdny orgán OSN reagoval na podnety Juhoafrickej republiky. Tá obvinila Izrael z genocídy.

Tragická nehoda slovenského autobusu v Chorvátsku.

Autobus v JAR sa zrútil z mosta, zahynulo 45 cestujúcich

28.03.2024 21:15

Nehodu prežilo len osemročné dieťa, ktoré záchranári previezli s vážnymi zraneniami do nemocnice.

SR Strážske Počasie Búrka KEX

Nie všade sa sviatky začnú prívetivým počasím, platí aj druhá najvyššia výstraha

28.03.2024 20:13

Vietor môže dosahovať priemernú rýchlosť do 105 kilometrov za hodinu.

minister jozef bires, Jozef Bíreš

Prekvapujúci krok Takáča. Odvolal šéfa veterinárnej správy Bíreša

28.03.2024 19:50

Verím, že organizáciu nechávam v takej kondícii, že môže ďalej napredovať, uviedol Bíreš.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 174
Celková čítanosť: 456199x
Priemerná čítanosť článkov: 2622x

Autor blogu

Kategórie

Odkazy